Działania

KGP - PASY – działania Policji

W całym kraju policjanci ruchu drogowego prowadzą dzisiaj działania kontrolno-prewencyjne pn. PASY. Funkcjonariusze zwracają uwagę na to czy kierujący i pasażerowie korzystają podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa, a także czy dzieci podróżujące w pojazdach przewożone są w prawidłowy sposób.

Pamiętajmy, że niekorzystanie  podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa znacząco zwiększa ryzyko poważnych obrażeń nie tylko w czasie wypadku, ale też w trakcie niewielkiej kolizji czy nawet gwałtownego hamowania. W chwili zderzenia samochodu z przeszkodą, na osoby będące wewnątrz pojazdu działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą nawet kilka ton.

PRZYPNIJ DUSZĘ DO CIAŁA i PAMIĘTAJ, że zapięte pasy bezpieczeństwa:

- zwiększają szanse przeżycia wypadku drogowego,

- „wiążą”  kierowcę z pojazdem i umożliwiają lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania.

Poduszka powietrzna zabezpiecza przed urazami głowę, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję, natomiast zapięty pas przytrzymuje całe ciało.

Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała.
Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha.
Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem bark (nie powinien zsuwać się z ramienia).

Należy także pamiętać, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa „zakłada”, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach niezbędne jest zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h. 

Młodsze dzieci powinny być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa, które należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, pojazdów ratownictwa medycznego, Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej).

Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić je zgodnie z wymogami przepisów prawa: w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymujących dla dzieci.

Pas barkowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi. 
Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.
Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.

Przewożenie małego pasażera niezgodnie z przepisami to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest odpowiednio zabezpieczone, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami lub przelecieć przez siedzenie uderzając w elementy samochodu. Z kolei, gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas ostrego hamowania albo zderzenia z  przeszkodą, ciało dorosłego może zmiażdżyć dziecko.

PASÓW NIE ZAPINASZ DLA POLICJI, ZAPINASZ JE DLA SIEBIE,  
ABY CHRONIĆ PRZEDE WSZYTKIM SWOJE ŻYCIE W RAZIE WYPADKU!

 

(Biuro Ruchu Drogowego KGP)

Powrót na górę strony