(nie)BEZPIECZNE zakupy w sieci
Zakupy przez Internet towarzyszą nam na co dzień. Czasem okazuje się jednak, że klienci natrafiają na nieuczciwych sprzedawców. Ostatnio mógł się o tym przekonać mieszkaniec Wronek. Dlatego warto przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa.
W minionym tygodniu policjanci z Komisariatu Policji we Wronkach otrzymali zgłoszenie o oszustwie za pośrednictwem Internetu. Mieszkanka Wronek zawiadomiła, iż za pośrednictwem jednego z portali społecznościowych zakupiła tablet od mężczyzny, który podawał się za mieszkańca Olkusza. Kobieta przelała około 130 zł na konto sprzedającego jednak pomimo upływu około dwóch tygodni tabletu nie otrzymała. Kontakt ze sprzedającym urwał się. Sprawę wyjaśniają policjanci z wronieckiej dochodzeniówki.
Niestety tego typu oszustwa powtarzają się co jakiś czas. Zdarza się, że kupujący nie wyszukują opinii na temat sprzedającego przed zakupem, a robią to dopiero, gdy zbyt długo czekają na przesyłkę. Dlatego przestrzegamy, aby zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa, które mogą pomóc w uniknięciu oszustów internetowych.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ ?
- Przed zakupem sprawdźmy opinie o sklepie internetowym lub sprzedającym. Jeśli nie możemy poszukać opinii możemy skorzystać z forów internetowych itp. Być może natrafimy na informacje, które pomogą nam uniknąć zakupów u oszusta.
- Unikajmy zakupów u sprzedających, którzy mają na swojej liście negatywne komentarze.
- Kupując towar korzystajmy z formy płatności „za pobraniem”. Jeśli sprzedający nie honoruje takiej formy płatności, powinno to wzbudzić nasze podejrzenia.
- Pamiętajmy, że okazyjna, znacznie zaniżona cena może sugerować, że towar został zdobyty w nielegalny sposób.
- Korzystajmy ze znanych i sprawdzonych już przez nas lub przez znajomych portali aukcyjnych.
- W razie jakichkolwiek podejrzeń powinniśmy sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera.
- Pamiętaj, aby zachować dokumentację transakcji – przelewy bankowe, korespondencję ze sprzedającym itp.
Jeśli pomimo zachowania zasad bezpieczeństwa i tak padniesz ofiarą oszusta – twoja przesyłka nie dotrze w umówionym terminie, a sprzedający unika kontaktu i nie chce zwrócić pieniędzy- nie czekaj i zgłoś sprawę na Policję (warto mieć wtedy przy sobie wydruki/ zrzuty ekranu potwierdzające transakcję i korespondencję z nieuczciwym sprzedawcą, a także potwierdzenie dokonania przelewu).
Sandra Chuda