ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH STYCZEÑ-LUTY 2015
STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE STYCZEÑ - LUTY 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 1 wypadek drogowy w tym 1 osoba ranna, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 119 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
1 |
13 |
Liczba Ofiar |
1 |
21 |
Liczba Zabitych |
0 |
2 |
Liczba Rannych |
1 |
19 |
Liczba Kolizji |
119 |
103 |
Liczba Zdarzeń |
120 |
116 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
97 |
1 |
0 |
1 |
96 |
z winny pieszego |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
z innych przyczyn |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
współwina ucz. ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 120 zdarzeń drogowych w 97 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
90 |
0 |
0 |
0 |
90 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Skrzyżowanie |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 90 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach.
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody osobowe |
69 |
1 |
0 |
1 |
68 |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody ciężarowe |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 69 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 16 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
22 |
0 |
0 |
0 |
22 |
Nieprawidłowe cofanie |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
Nieprawidłowe omijanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Nieprawidłowe skręcanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
15 |
1 |
0 |
1 |
14 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
Nieprawidłowe wymijanie |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zawracanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 22 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
25 - 39 lat |
37 |
0 |
0 |
0 |
37 |
40 - 59 lat |
21 |
1 |
0 |
1 |
20 |
60 plus |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
b/d |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 37 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
23 |
1 |
0 |
1 |
22 |
MÊŻCZYŹNI |
64 |
0 |
0 |
0 |
64 |
B/D |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
24 |
0 |
0 |
0 |
24 |
Wtorek |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Środa |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Czwartek |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
Piątek |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
Sobota |
16 |
1 |
0 |
1 |
15 |
Niedziela |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych, 24 zaistniało w poniedziałek. Następne po 20 zdarzeń miało miejsce w czwartek i piątek
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
28 |
1 |
0 |
1 |
27 |
14 - 22 |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
22 - 6 |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
24 |
1 |
0 |
1 |
23 |
Kaźmierz i gmina |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Duszniki i gmina |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Szamotuły i gmina |
38 |
0 |
0 |
0 |
38 |
Wronki i gmina |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Obrzycko i gmina |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Ostroróg i gmina |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.
X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń - Luty 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Niechronieni uczestnicy RD 15.01.2015 |
Orszak Trzech Króli 06.01.2015 |
Truck & Bus 19.01.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 21.01.2015 |
Pasy 29.01.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 28.01.2015 |
Bezpieczne Ferie 16.02-01.03.2015 |
Trzeźwy Poranek 02.02.2015, 16.02.2015 |
Truck i Bus 12.02.2015 |
|
Niechronieniu uczestnicy RD 20.02.2015 |
|
Alkohol i narkotyki 27.02.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu styczeń Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 12 akcji w tym 5 własnych o kryptonimach Orszak Trzech Króli, Niechronieni uczestnicy RD i Trzeźwy poranek
Sporządził:
p.o. Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak