STAN BEZPIECZEÑSTWA NA DROGACH STYCZEÑ - CZERWIEC 2015
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE STYCZEÑ - CZERWIEC 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 13 wypadków drogowych w tym 13 osób rannych, 4 osoby zabite. Ponadto odnotowano 388 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
13 |
22 |
Liczba Ofiar |
17 |
32 |
Liczba Zabitych |
4 |
5 |
Liczba Rannych |
13 |
27 |
Liczba Kolizji |
388 |
402 |
Liczba Zdarzeń |
401 |
424 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
z winny kierującego |
304 |
12 |
4 |
12 |
292 |
z winny pieszego |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
z innych przyczyn |
81 |
1 |
0 |
1 |
80 |
współwina ucz. ruchu |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 401 zdarzeń drogowych w 304 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
299 |
10 |
3 |
11 |
289 |
Spadek |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
wzniesienie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Zakręt, łuk |
40 |
0 |
0 |
0 |
40 |
Skrzyżowanie |
59 |
3 |
1 |
2 |
56 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 299 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 59 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach.
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
20 |
1 |
0 |
1 |
19 |
Motorowery |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Motocykl |
3 |
1 |
2 |
0 |
2 |
Samochody osobowe |
226 |
8 |
1 |
10 |
218 |
Autobusy |
3 |
1 |
1 |
0 |
2 |
Samochody ciężarowe |
39 |
0 |
0 |
0 |
39 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Rower |
6 |
1 |
0 |
1 |
5 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 226 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 39 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
48 |
2 |
0 |
2 |
46 |
Nieprawidłowe cofanie |
55 |
0 |
0 |
0 |
55 |
Nieprawidłowe omijanie |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Nieprawidłowe skręcanie |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
9 |
2 |
2 |
2 |
7 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
5 |
2 |
0 |
3 |
3 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
68 |
4 |
2 |
3 |
64 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
64 |
0 |
0 |
0 |
64 |
Nieprawidłowe wymijanie |
11 |
1 |
0 |
1 |
10 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe zawracanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 68 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
55 |
3 |
2 |
3 |
52 |
25 - 39 lat |
115 |
4 |
0 |
6 |
111 |
40 - 59 lat |
62 |
1 |
1 |
0 |
61 |
60 plus |
43 |
1 |
1 |
0 |
42 |
b/d |
28 |
2 |
0 |
2 |
26 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 115 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
KOBIETY |
77 |
1 |
1 |
0 |
76 |
MÊŻCZYZNI |
200 |
9 |
3 |
10 |
191 |
B/D |
27 |
2 |
0 |
2 |
25 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
70 |
0 |
0 |
0 |
70 |
Wtorek |
55 |
3 |
0 |
3 |
52 |
Środa |
44 |
1 |
0 |
2 |
43 |
Czwartek |
70 |
2 |
1 |
2 |
68 |
Piątek |
69 |
2 |
0 |
2 |
67 |
Sobota |
51 |
4 |
3 |
3 |
47 |
Niedziela |
42 |
1 |
0 |
1 |
41 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 70 zaistniało w poniedziałek i czwartek. Następne 69 zdarzeń miało miejsce w piątek.
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
173 |
4 |
1 |
4 |
169 |
14 - 22 |
182 |
5 |
3 |
4 |
177 |
22 - 6 |
46 |
4 |
0 |
5 |
42 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
62 |
4 |
1 |
4 |
58 |
Kaźmierz i gmina |
36 |
2 |
3 |
0 |
34 |
Duszniki i gmina |
45 |
2 |
0 |
3 |
43 |
Szamotuły i gmina |
152 |
3 |
0 |
3 |
149 |
Wronki i gmina |
63 |
1 |
0 |
2 |
62 |
Obrzycko i gmina |
25 |
0 |
0 |
0 |
25 |
Ostroróg i gmina |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek.
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń - Czerwiec 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Niechronieni uczestnicy RD 15.01.2015 20.02.2015, 07.03.2015, 20.04.2015 28.05.2015, 11.06.2015 |
Orszak Trzech Króli 06.01.2015 |
Truck & Bus 19.01.2015 12.02.2015, 26.03.2015, 24.04.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 21.01.2015, 28.01.2015, 17.03.2015, 21.05.2015, 23.06.2015 |
Pasy 29.01.2015, 12.03.2015,16.06.2015 |
Trzeźwy Poranek 02.02.2015, 16.02.2015, 09.03.2015, 13.04.2015 |
Bezpieczne Ferie 16.02-01.03.2015 |
Prędkość 04.03.2015 |
Alkohol i narkotyki 27.02.2015,07.05.2015, 07.06.2015 |
Droga Krzyżowa 01.04.2015 |
Prędkość 20.03.2015, 14.04.2015, 17.05.2015, 18.05.2015 |
|
E-30 16.04.2015,19.05.2015 |
|
Bezpieczny weekend Wielkanoc 03-06.042015 |
|
Bezpieczny weekend Majowy 30.04-03.05.2015 |
|
Bezpieczny weekend Boże Ciało 3-7.06.2015 |
|
Pierwszy weekend wakacji 26-28.06.2015 |
|
Bezpieczne wakacje 2015 27.06-31.08.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącach styczeń – czerwiec Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 40 akcji w tym 12 własnych.
-
Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 8
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%
- realizowany 44,1% stan etatowy 18
Miernik nr 10
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 11,7 % za 2014
realizowany 10,7 %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców-założony 702 dni, realizowany 364 dni
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącach styczeń-czerwiec 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 152 takich zdarzeń z pośród 401 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i czwartek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje Szamotuły w wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 152 zdarzenia drogowe. Na terenie miasta Wronek odnotowano 63 takie zdarzenia. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 68 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 299 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak