ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH WRZESIEÑ 2015
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE WRZESIEÑ 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 2 wypadki drogowe w tym 3 osoby ranne. Ponadto odnotowano 73 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
2 |
4 |
Liczba Ofiar |
3 |
4 |
Liczba Zabitych |
0 |
1 |
Liczba Rannych |
3 |
3 |
Liczba Kolizji |
73 |
86 |
Liczba Zdarzeń |
75 |
90 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
52 |
1 |
0 |
1 |
51 |
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
23 |
1 |
0 |
2 |
104 |
współwina ucz. ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 75 zdarzeń drogowych w 52 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
58 |
1 |
0 |
2 |
57 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Skrzyżowanie |
12 |
1 |
0 |
1 |
11 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 58 zdarzeń drogowych zaistniały na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 12 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Motocykl |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Samochody osobowe |
40 |
1 |
0 |
1 |
39 |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody ciężarowe |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 40 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 9 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Nieprawidłowe cofanie |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Nieprawidłowe omijanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
8 |
1 |
0 |
0 |
7 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Nieprawidłowe wymijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 12 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami a w 11 przypadkach niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
25 - 39 lat |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
40 - 59 lat |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
60 plus |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
b/d |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat , oraz 40-59 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
MÊŻCZYŹNI |
37 |
1 |
0 |
1 |
36 |
B/D |
2 |
0 |
0 |
2 |
2 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Wtorek |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Środa |
10 |
1 |
0 |
2 |
9 |
Czwartek |
11 |
1 |
0 |
1 |
10 |
Piątek |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
Sobota |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Niedziela |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 18 zaistniało w piątek. Następne 13 zdarzeń miało miejsce we wtorek .
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
31 |
1 |
0 |
2 |
5 |
14 - 22 |
39 |
1 |
0 |
1 |
32 |
22 - 6 |
5 |
0 |
0 |
0 |
36 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
7 |
1 |
0 |
2 |
7 |
Kaźmierz i gmina |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Duszniki i gmina |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Szamotuły i gmina |
34 |
0 |
0 |
0 |
34 |
Wronki i gmina |
9 |
1 |
0 |
1 |
9 |
Obrzycko i gmina |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Ostroróg i gmina |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Kaźmierza.
Prowadzone działania WRD w miesiącach Wrzesień 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Prędkość 05.09.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 24.09.2015 |
Bezpieczna droga do szkoły 1-4.09.2015
|
|
Alkohol -Narkotyki 27.09.2015 |
|
Pasy 09.09.2015 00 |
|
Niechronieni uczestnicy RD 18.09.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu wrześniu Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 6 akcji w tym 1 własną.
-
Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 8
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%
- realizowany 42,0 % stan etatowy 18
Miernik nr 10
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 5,8 %
realizowany 10,1 %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni, realizowany 448 dni
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu wrzesień 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 34 takich zdarzeń z pośród 75 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w piątek i wtorek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 34 zdarzenia drogowe. Na terenie gminy Kaźmierz odnotowano 12 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Kaźmierza należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 12 zaistniało z przyczyny: niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, a następnie 11 z przyczyny: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 58 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak