ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH LISTOPAD 2015
STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C LISTOPAD 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 6 wypadków drogowych w tym 7 osób rannych, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 70 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
6 |
3 |
Liczba Ofiar |
7 |
3 |
Liczba Zabitych |
0 |
1 |
Liczba Rannych |
7 |
2 |
Liczba Kolizji |
70 |
68 |
Liczba Zdarzeń |
76 |
71 |
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
2 |
1 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
z winny kierującego |
58 |
5 |
0 |
5 |
53 |
z winny pieszego |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
z innych przyczyn |
17 |
1 |
0 |
2 |
16 |
współwina ucz. ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 76 zdarzeń drogowych w 58 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
52 |
2 |
0 |
3 |
50 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Zakręt, łuk |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Skrzyżowanie |
18 |
4 |
0 |
4 |
14 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 52 zdarzenia drogowe zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 18 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustalony |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Samochody ciężarowe |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Samochody osobowe |
40 |
4 |
0 |
4 |
36 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 40 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 11 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inne przyczyny |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Nieprawidłowe cofanie |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Nieprawidłowe omijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
2 |
1 |
0 |
1 |
1 |
Nieprawidłowe wymijanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
17 |
2 |
0 |
2 |
15 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
4 |
1 |
0 |
1 |
3 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 17 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a w 12 przypadkach nieprawidłowe cofanie
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
18 - 24 lat |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
25 - 39 lat |
19 |
3 |
0 |
3 |
16 |
40 - 59 lat |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
60 plus |
10 |
1 |
0 |
1 |
9 |
b/d |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 19 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
KOBIETY |
18 |
2 |
0 |
2 |
16 |
MÊŻCZYŹNI |
38 |
3 |
0 |
3 |
35 |
B/D |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
Wtorek |
16 |
2 |
0 |
2 |
14 |
Środa |
8 |
1 |
0 |
1 |
7 |
Czwartek |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Piątek |
13 |
1 |
0 |
2 |
12 |
Sobota |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Niedziela |
9 |
2 |
0 |
2 |
7 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 16 zaistniało w poniedziałek i wtorek Następne 13 zdarzeń miało miejsce w piątek
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
36 |
3 |
0 |
3 |
33 |
14 - 22 |
35 |
3 |
0 |
4 |
32 |
22 - 6 |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
10 |
1 |
0 |
1 |
9 |
Kaźmierz i gmina |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Duszniki i gmina |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Szamotuły i gmina |
26 |
1 |
0 |
1 |
25 |
Wronki i gmina |
15 |
2 |
0 |
2 |
13 |
Obrzycko i gmina |
10 |
1 |
0 |
2 |
9 |
Ostroróg i gmina |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Listopad 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Truck § Bus 17.11.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 24.11.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 06.11.2015 |
|
Alkohol i narkotyki 28.11.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu październik Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu listopad 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 26 takich zdarzeń z pośród 76 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i wtorek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 26 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 15 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 17 spowodowanych jest przez nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 52 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak