ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH LUTY 2016
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C LUTY 2016 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 4 osoby ranne, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 64 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2016 |
2015 |
Liczba Wypadków |
3 |
1 |
Liczba Ofiar |
4 |
1 |
Liczba Zabitych |
0 |
1 |
Liczba Rannych |
4 |
0 |
Liczba Kolizji |
64 |
47 |
Liczba Zdarzeń |
67 |
48 |
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
1 |
1 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
z winny kierującego |
56 |
3 |
0 |
4 |
53 |
z winny pieszego |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
z innych przyczyn |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
współwina ucz. ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 67 zdarzeń drogowych w 56 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
53 |
2 |
0 |
3 |
51 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wierzchołek wzn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
3 |
1 |
0 |
1 |
2 |
Skrzyżowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 53 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 3 zdarzenia wystąpiły na zakręcie lub łuku
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl do 125cm3 |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustalony |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Samochody osobowe |
44 |
2 |
0 |
3 |
42 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 44 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 8 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inne przyczyny |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
11 |
2 |
0 |
3 |
9 |
Nieprawidłowe cofanie |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Nieprawidłowe omijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe wymijanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
2 |
1 |
0 |
1 |
1 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 11 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
18 - 24 lat |
11 |
1 |
0 |
2 |
10 |
25 - 39 lat |
21 |
2 |
0 |
2 |
19 |
40 - 59 lat |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
60 plus |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
b/d |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 21 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
KOBIETY |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
MÊŻCZYŹNI |
43 |
3 |
0 |
4 |
40 |
B/D |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
17 |
0 |
0 |
0 |
17 |
Wtorek |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Środa |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Czwartek |
10 |
1 |
0 |
2 |
9 |
Piątek |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Sobota |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Niedziela |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 17 zaistniało w poniedziałek Następne po 10 zdarzeń miało miejsce w czwartek i sobotę
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
26 |
1 |
0 |
2 |
25 |
14 - 22 |
33 |
1 |
0 |
1 |
32 |
22 - 6 |
8 |
1 |
0 |
1 |
9 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Duszniki i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Kaźmierz i gmina |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Obrzycko i gmina |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Ostroróg i gmina |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Pniewy i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Szamotuły i gmina |
17 |
1 |
0 |
2 |
16 |
Wronki i gmina |
16 |
2 |
0 |
2 |
14 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek
X. Prowadzone
działania WRD w miesiącach Luty 2016
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Alkohol i narkotyki 05.02.2016 |
Trzeźwy poranek 03.02.2016 |
Niechronieniu uczestnicy RD 12.02.2016 |
|
Truck i Bus 18.02.2016 |
|
Prędkość 28.02.2016 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu luty 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 5 akcji w tym 1 własną.
X.Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 8
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00% za 2015
- realizowany 52,00 % stan etatowy 18
Miernik nr 10
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego - założony 3,57 % za 2015
- realizowany 5,00 %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 431 dni
- realizowany 84 dni
Korelacja kierujący – pieszy tj. naruszenie przep. o zach się wobec pieszych
- założony 5%
- zrealizowany 7,2%
XII. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp.
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu luty 2016 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 17 takich zdarzeń z pośród 67 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek, następnie w czwartek i sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 17 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 16 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 11 spowodowanych jest przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 53 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak