RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH MARZEC 2016

thumb_nowy_kogut_rw_kpp_szamotulyANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C MARZEC 2016 R.

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 78 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2016

2015

Liczba Wypadków

3

3

Liczba Ofiar

3

3

Liczba Zabitych

1

0

Liczba Rannych

2

3

Liczba Kolizji

78

59

Liczba Zdarzeń

81

62


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

0

0


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

67

3

1

2

64

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

11

0

0

0

11

współwina ucz. ruchu

3

0

0

0

3

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 81 zdarzeń drogowych w 67 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

61

2

1

1

59

Spadek

0

0

0

0

0

Wierzchołek wzn.

0

0

0

0

0

Wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

5

0

0

0

5

Skrzyżowanie

13

1

0

1

12

Powyższa tabela wskazuje, iż 61 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 13 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

0

0

0

0

0

Ciągniki rolnicze

1

0

0

0

1

Inn

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Motocykl do 125cm3

0

0

0

0

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Nieustalony

1

0

0

0

1

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

1

1

1

0

0

Sam. cięż do 3,5 t.

4

0

0

0

4

Sam. cięż. pow. 3,5t.

9

0

0

0

9

Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą

0

0

0

0

0

Samochody osobowe

56

2

0

2

54

Powyższa tabela przedstawia, iż w 56 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 13 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

2

0

0

0

2

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

11

1

0

1

10

Nieprawidłowe cofanie

8

0

0

0

8

Nieprawidłowe omijanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

2

1

1

0

1

Nieprawidłowe wymijanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe wyprzedzanie

7

0

0

0

7

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Niestosowanie się do sygnalizacji

świetlnej

1

0

0

0

1

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

17

1

0

1

16

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

1

0

0

0

1

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach

0

0

0

0

0

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

15

0

0

0

15

Zmęczenie, zaśnięcie

1

0

0

0

1

Powyższa tabela przedstawia, iż w 17 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

16

2

0

2

14

25 - 39 lat

20

0

0

0

20

40 - 59 lat

18

1

1

0

17

60 plus

12

0

0

0

12

b/d

1

0

0

0

1

Powyższa tabela wskazuje, iż w 20 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

18

2

0

2

16

MÊŻCZYŹNI

48

1

1

0

47

B/D

1

0

0

0

1

Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe


Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

13

0

0

0

13

Wtorek

14

0

0

0

14

Środa

11

0

0

0

11

Czwartek

10

1

1

0

9

Piątek

16

0

0

0

16

Sobota

7

1

0

1

6

Niedziela

10

1

0

1

9


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. 16 zaistniało w piątek Następne 14 zdarzeń miało miejsce w wtorek

 


VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

38

0

0

0

38

14 - 22

34

2

1

1

32

22 - 6

9

1

0

1

8

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14


IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Duszniki i gmina

7

0

0

0

7

Kaźmierz i gmina

10

1

1

0

9

Obrzycko i gmina

7

0

0

0

7

Ostroróg i gmina

2

0

0

0

2

Pniewy i gmina

13

0

0

0

13

Szamotuły i gmina

30

0

0

0

30

Wronki i gmina

12

2

0

2

10

Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.



X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Marzec 2016


Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Niechronieni uczestnicy RD 05.03.2016

Trzeźwy poranek 09.03.2016

Pasy 17.03.2016


Bezpieczny weekend Wielkanoc 25-28.03.2016


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu marzec 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcji w tym 1 własną.



XI. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu marzec 2016 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 30 takie zdarzenia z pośród 81 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w piątek następnie we wtorek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 30 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 12 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na pierwszej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 17 spowodowanych jest przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu następnie niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 61 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony