ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH MARZEC 2016
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C MARZEC 2016 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 78 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2016 |
2015 |
Liczba Wypadków |
3 |
3 |
Liczba Ofiar |
3 |
3 |
Liczba Zabitych |
1 |
0 |
Liczba Rannych |
2 |
3 |
Liczba Kolizji |
78 |
59 |
Liczba Zdarzeń |
81 |
62 |
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
0 |
0 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
z winny kierującego |
67 |
3 |
1 |
2 |
64 |
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
współwina ucz. ruchu |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 81 zdarzeń drogowych w 67 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
61 |
2 |
1 |
1 |
59 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wierzchołek wzn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Skrzyżowanie |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 61 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 13 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ciągniki rolnicze |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Inn |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl do 125cm3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustalony |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody osobowe |
56 |
2 |
0 |
2 |
54 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 56 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 13 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inne przyczyny |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
11 |
1 |
0 |
1 |
10 |
Nieprawidłowe cofanie |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Nieprawidłowe omijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe wymijanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
17 |
1 |
0 |
1 |
16 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 17 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
16 |
2 |
0 |
2 |
14 |
25 - 39 lat |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
40 - 59 lat |
18 |
1 |
1 |
0 |
17 |
60 plus |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
b/d |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 20 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
KOBIETY |
18 |
2 |
0 |
2 |
16 |
MÊŻCZYŹNI |
48 |
1 |
1 |
0 |
47 |
B/D |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Wtorek |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Środa |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
Czwartek |
10 |
1 |
1 |
0 |
9 |
Piątek |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
Sobota |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Niedziela |
10 |
1 |
0 |
1 |
9 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. 16 zaistniało w piątek Następne 14 zdarzeń miało miejsce w wtorek
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
38 |
0 |
0 |
0 |
38 |
14 - 22 |
34 |
2 |
1 |
1 |
32 |
22 - 6 |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Duszniki i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Kaźmierz i gmina |
10 |
1 |
1 |
0 |
9 |
Obrzycko i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Ostroróg i gmina |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Pniewy i gmina |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Szamotuły i gmina |
30 |
0 |
0 |
0 |
30 |
Wronki i gmina |
12 |
2 |
0 |
2 |
10 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Niechronieni uczestnicy RD 05.03.2016 |
Trzeźwy poranek 09.03.2016 |
Pasy 17.03.2016 |
|
Bezpieczny weekend Wielkanoc 25-28.03.2016 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu marzec 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcji w tym 1 własną.
XI. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu marzec 2016 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 30 takie zdarzenia z pośród 81 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w piątek następnie we wtorek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 30 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 12 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na pierwszej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 17 spowodowanych jest przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu następnie niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 61 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak