ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH MAJ 2016
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 2 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 76 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
|
2016 |
2015 |
|
Liczba Wypadków |
2 |
3 |
|
Liczba Ofiar |
2 |
4 |
|
Liczba Zabitych |
0 |
0 |
|
Liczba Rannych |
2 |
4 |
|
Liczba Kolizji |
76 |
78 |
|
Liczba Zdarzeń |
78 |
81 |
|
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
0 |
3 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
z winny kierującego |
61 |
2 |
0 |
2 |
59 |
|
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
z innych przyczyn |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
|
współwina ucz. ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 78 zdarzeń drogowych w 61 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Odcinek prosty |
54 |
1 |
0 |
1 |
53 |
|
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wierzchołek wzn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Zakręt, łuk |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
Skrzyżowanie |
21 |
1 |
0 |
1 |
20 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 54 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 21 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Czterokołowiec lekki |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Motocykl |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Motocykl do 125cm3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Nieustalony |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
Pojazd wolnobieżny |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Rower |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Sam. cięż do 3,5 t. |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
|
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
|
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Samochody osobowe |
41 |
0 |
0 |
0 |
41 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 41 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 18 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Inne przyczyny |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
5 |
1 |
0 |
1 |
4 |
Nieprawidłowe cofanie |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
|
Nieprawidłowe omijanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe skręcanie |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
|
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
|
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
|
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 13 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
18 - 24 lat |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
|
25 - 39 lat |
17 |
0 |
0 |
0 |
17 |
|
40 - 59 lat |
20 |
1 |
0 |
1 |
19 |
|
60 plus |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
|
b/d |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 20 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40-59 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
KOBIETY |
17 |
0 |
0 |
0 |
17 |
|
MÊŻCZYŹNI |
45 |
2 |
0 |
2 |
43 |
|
B/D |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Poniedziałek |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
|
Wtorek |
10 |
1 |
0 |
1 |
9 |
|
Środa |
11 |
1 |
0 |
1 |
10 |
|
Czwartek |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
|
Piątek |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
|
Sobota |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
|
Niedziela |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. po 13 zaistniało w poniedziałek i sobotę. Następne po 11 zdarzeń miało miejsce w środę i piątek
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
6 -14 |
30 |
1 |
0 |
0 |
29 |
|
14 - 22 |
34 |
0 |
0 |
0 |
34 |
|
22 - 6 |
14 |
1 |
0 |
0 |
13 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Duszniki i gmina |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
|
Kaźmierz i gmina |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
|
Obrzycko i gmina |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
|
Ostroróg i gmina |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
Pniewy i gmina |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
|
Szamotuły i gmina |
31 |
0 |
0 |
0 |
31 |
|
Wronki i gmina |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Maj 2016
|
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
|
Niechronieni uczestnicy RD 19.05.2016 |
Pasy 11.05.2016 |
|
Bezpieczny weekend Boże Ciało 25-29.05.2016 |
Alkohol i narkotyki 25.05.2016 |
|
Prędkość 15.05.2016 |
|
|
E-30 17.05.2016 |
|
|
Bezpieczny majowy weekend 29.04-03.05.2016 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu maj 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 7 akcji w tym 2 własne
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu maj 2016 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 31 takich zdarzeń z pośród 78 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w sobotę i poniedziałek następnie w środę i piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano po 31 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 13 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 13 spowodowanych jest przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 54 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak