ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH STYCZEÑ- MARZEC2015
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w wyniku których ranne zostały 3 osoby. Nie odnotowano osób zabitych. Ponadto odnotowano 177 kolizji drogowych.
|
Marzec - 2015 |
Marzec - 2014 |
Liczba Wypadków |
3 |
0 |
Liczba Ofiar |
3 |
0 |
Liczba ofiar śmiertelnych |
0 |
0 |
Liczba Rannych |
3 |
0 |
Liczba Kolizji |
58 |
94 |
Liczba Zdarzeń |
61 |
94 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
46 |
3 |
0 |
3 |
43 |
z winny pieszego |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
z innych przyczyn |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
współwina ucz. ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 61 zdarzeń drogowych w 46 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
47 |
3 |
0 |
3 |
44 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Skrzyżowanie |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 47 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach.
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
5 |
1 |
0 |
1 |
4 |
Motorowery |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody osobowe |
30 |
1 |
0 |
1 |
29 |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody ciężarowe |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 30 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 10 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Nieprawidłowe cofanie |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Nieprawidłowe omijanie |
2 |
0 |
|
0 |
2 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe skręcanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
1 |
0 |
1 |
1 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 10 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
25 - 39 lat |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
40 - 59 lat |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
60 plus |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
b/d |
6 |
1 |
0 |
1 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
MÊŻCZYŹNI |
32 |
2 |
0 |
2 |
30 |
B/D |
6 |
1 |
0 |
1 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Wtorek |
10 |
2 |
0 |
2 |
8 |
Środa |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Czwartek |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Piątek |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Sobota |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Niedziela |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych, 14 zaistniało w poniedziałek. Następne po 10 zdarzeń miało miejsce w wtorek i sobotę
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
29 |
0 |
0 |
0 |
29 |
14 - 22 |
25 |
1 |
0 |
1 |
24 |
22 - 6 |
7 |
2 |
0 |
2 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na I zmianie w godzinach 6/14
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Kaźmierz i gmina |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Duszniki i gmina |
5 |
1 |
0 |
1 |
4 |
Szamotuły i gmina |
29 |
2 |
0 |
2 |
27 |
Wronki i gmina |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Obrzycko i gmina |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Ostroróg i gmina |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew i Wronek
X. Prowadzone działania WRD w miesiącu Marzec 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Bezpieczne Ferie 16.02-01.03.2015 |
Prędkość 04.03.2015 |
Truck i Bus 26.03.2015 |
Trzeźwy poranek 09.03.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 07.03.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 17.03.2015 |
Pasy 12.03.2015 |
|
Prędkość 20.03.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu marzec Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 8 akcji w tym 3 własne o kryptonimach Trzeźwy Poranek
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu marzec 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 29 takich zdarzeń z pośród 61 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek następnie w wtorek i sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 29 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta Pniewy i Wronek odnotowano po 9 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł, Wronek i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na pierwszej zmianie w godzinach 6/14 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 10 spowodowanych jest poprzez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 47 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
p.o Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp.szt. Krzysztof Stanisławiak