RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH LIPIEC 2015

thumb_policjanci_podczas_akcji_prdko_05.2014_15STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE LIPIEC 2015 R.


Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 1 wypadek drogowy w tym 1 osoba ranna, nie było osób zabitych. Ponadto odnotowano 66 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela



2015

2014

Liczba Wypadków

1

4

Liczba Ofiar

1

5

Liczba Zabitych

0

0

Liczba Rannych

1

5

Liczba Kolizji

66

73

Liczba Zdarzeń

67

77



I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

52

1

0

1

51

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

15

0

0

0

15

współwina ucz. ruchu

0

0

0

0

0


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 67 zdarzeń drogowych w 52 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

48

1

0

1

47

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

10

0

0

0

10

Skrzyżowanie

8

0

0

0

8

Powyższa tabela wskazuje, iż 48 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 10 zdarzeń wystąpiło na zakrętach, łukach.


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

1

0

0

0

1

Motorowery

2

0

0

0

2

Motocykl

1

0

0

0

1

Samochody osobowe

42

0

0

0

42

Autobusy

0

0

0

0

0

Samochody ciężarowe

6

1

0

1

5

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

0

0

0

0

0


Powyższa tabela przedstawia, iż w 42 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 6 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

1

0

0

0

1

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe cofanie

7

0

0

0

7

Nieprawidłowe omijanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe skręcanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe wyprzedzanie

3

1

0

1

2

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

11

0

0

0

11

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

10

0

0

0

10

Nieprawidłowe wymijanie

2

0

0

0

2

Zmęczenie, zaśnięcie

3

0

0

0

3

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0


Powyższa tabela przedstawia, iż w 11 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

12

0

0

0

12

25 - 39 lat

22

1

0

1

21

40 - 59 lat

13

0

0

0

13

60 plus

4

0

0

0

4

b/d

1

0

0

0

1


Powyższa tabela wskazuje, iż w 22 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

13

0

0

0

13

MÊŻCZYŹNI

38

1

0

1

37

B/D

1

0

0

0

1


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

10

0

0

0

10

Wtorek

9

0

0

0

9

Środa

11

0

0

0

11

Czwartek

13

0

0

0

13

Piątek

10

0

0

0

10

Sobota

10

1

0

1

9

Niedziela

4

0

0

0

4


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 13 zaistniało w czwartek. Następne 11 zdarzeń miało miejsce w środę.

VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

28

1

0

1

27

14 - 22

29

0

0

0

29

22 - 6

10

0

0

0

10

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

19

0

0

0

19

Kaźmierz i gmina

7

0

0

0

7

Duszniki i gmina

11

0

0

0

11

Szamotuły i gmina

17

0

0

0

17

Wronki i gmina

6

0

0

0

6

Obrzycko i gmina

6

1

0

1

5

Ostroróg i gmina

1

0

0

0

1


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Pniewy, następnie na terenie Szamotuł.

X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Lipiec 2015


Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Prędkość 07.07.2015

Trzeźwy poranek 27.07.2015

Niechronieni uczestnicy RD 16.07.2015


Truck & Bus 20.07.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu lipiec Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.


  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu lipiec 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Pniewy tj. 19 takich zdarzeń z pośród 67 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w czwartek, następnie w środę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Pniewy, gdzie odnotowano 19 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Szamotuły odnotowano 17 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 11 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 48 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego

 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony