RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH SIERPIEÑ 2015

thumb_policjant_piszeSTANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE SIERPIEÑ 2015 R.

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 3 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 49 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela



2015

2014

Liczba Wypadków

3

3

Liczba Ofiar

4

4

Liczba Zabitych

1

0

Liczba Rannych

3

4

Liczba Kolizji

49

62

Liczba Zdarzeń

52

65



I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

40

1

0

1

39

z winny pieszego

1

1

1

0

0

z innych przyczyn

10

1

0

2

9

współwina ucz. ruchu

1

0

0

0

1


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 52 zdarzeń drogowych w 40 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

42

3

1

3

39

Spadek

0

0

0

0

0

wzniesienie

1

0

0

0

1

Zakręt, łuk

4

0

0

0

4

Skrzyżowanie

6

0

0

0

6

Powyższa tabela wskazuje, iż 42 zdarzenia drogowe zaistniały na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 6 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Nieustalony

4

1

0

1

3

Motorowery

2

0

0

0

2

Motocykl

1

0

0

0

1

Samochody osobowe

26

0

0

0

26

Autobusy

0

0

0

0

0

Samochody ciężarowe

6

0

0

0

6

Ciągniki rolnicze

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

1

0

0

0

1


Powyższa tabela przedstawia, iż w 26 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 6 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

1

0

0

0

1

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

5

0

0

0

5

Nieprawidłowe cofanie

7

0

0

0

7

Nieprawidłowe omijanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe wyprzedzanie

4

1

0

1

3

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

0

0

0

0

0

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

9

0

0

0

9

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

9

0

0

0

9

Nieprawidłowe wymijanie

2

0

0

0

2

Zmęczenie, zaśnięcie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

1

0

0

0

1


Powyższa tabela przedstawia, iż w 9 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

0

0

0

0

0

18 - 24 lat

8

0

0

0

8

25 - 39 lat

18

0

0

0

18

40 - 59 lat

3

0

0

0

3

60 plus

6

0

0

0

6

b/d

5

1

0

1

4


Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

7

0

0

0

7

MÊŻCZYŹNI

28

0

0

0

28

B/D

5

1

0

1

4


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

10

0

0

0

10

Wtorek

6

1

1

0

5

Środa

5

0

0

0

5

Czwartek

6

0

0

0

6

Piątek

10

1

0

2

9

Sobota

8

0

0

0

8

Niedziela

7

1

0

1

6


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 10 zaistniało w poniedziałek i piątek. Następne 8 zdarzeń miało miejsce w sobotę

 

 

 

VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

22

1

0

2

21

14 - 22

24

1

0

1

23

22 - 6

6

1

1

0

5

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów



Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Pniewy i gmina

7

1

0

1

6

Kaźmierz i gmina

6

0

0

0

6

Duszniki i gmina

7

0

0

0

7

Szamotuły i gmina

18

0

0

0

18

Wronki i gmina

8

0

0

0

8

Obrzycko i gmina

5

1

1

0

4

Ostroróg i gmina

1

1

0

2

0


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek.

  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Sierpień 2015


Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Prędkość 21.08.2015

Niechronieni uczestnicy RD 25.08.2015

Bezpieczny weekend – sierpniowy weekend 14-16.08.2015



Ostatni weekend wakacji 2015 28-30.08.2015


Truck § Bus 05.08.2015


Niechronieni uczestnicy RD 10.08.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu sierpień Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 6 akcji w tym 1 własną.

  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu sierpień 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 18 takich zdarzeń z pośród 52 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i piątek, następnie w sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 18 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 8 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. po 9 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezp. odl. między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 42 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


 

Sporządził:

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony