ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH SIERPIEÑ 2015
STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE SIERPIEÑ 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 3 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 49 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
3 |
3 |
Liczba Ofiar |
4 |
4 |
Liczba Zabitych |
1 |
0 |
Liczba Rannych |
3 |
4 |
Liczba Kolizji |
49 |
62 |
Liczba Zdarzeń |
52 |
65 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
40 |
1 |
0 |
1 |
39 |
z winny pieszego |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
10 |
1 |
0 |
2 |
9 |
współwina ucz. ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 52 zdarzeń drogowych w 40 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
42 |
3 |
1 |
3 |
39 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Zakręt, łuk |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Skrzyżowanie |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 42 zdarzenia drogowe zaistniały na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 6 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
4 |
1 |
0 |
1 |
3 |
Motorowery |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Motocykl |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Samochody osobowe |
26 |
0 |
0 |
0 |
26 |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody ciężarowe |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 26 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 6 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Nieprawidłowe cofanie |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Nieprawidłowe omijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
4 |
1 |
0 |
1 |
3 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 9 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
25 - 39 lat |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
40 - 59 lat |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
60 plus |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
b/d |
5 |
1 |
0 |
1 |
4 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 18 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
MÊŻCZYŹNI |
28 |
0 |
0 |
0 |
28 |
B/D |
5 |
1 |
0 |
1 |
4 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Wtorek |
6 |
1 |
1 |
0 |
5 |
Środa |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Czwartek |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Piątek |
10 |
1 |
0 |
2 |
9 |
Sobota |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Niedziela |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 10 zaistniało w poniedziałek i piątek. Następne 8 zdarzeń miało miejsce w sobotę
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
22 |
1 |
0 |
2 |
21 |
14 - 22 |
24 |
1 |
0 |
1 |
23 |
22 - 6 |
6 |
1 |
1 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
7 |
1 |
0 |
1 |
6 |
Kaźmierz i gmina |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Duszniki i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Szamotuły i gmina |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
Wronki i gmina |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Obrzycko i gmina |
5 |
1 |
1 |
0 |
4 |
Ostroróg i gmina |
1 |
1 |
0 |
2 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek.
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Sierpień 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Prędkość 21.08.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 25.08.2015 |
Bezpieczny weekend – sierpniowy weekend 14-16.08.2015
|
|
Ostatni weekend wakacji 2015 28-30.08.2015 |
|
Truck § Bus 05.08.2015 |
|
Niechronieni uczestnicy RD 10.08.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu sierpień Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 6 akcji w tym 1 własną.
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu sierpień 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 18 takich zdarzeń z pośród 52 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i piątek, następnie w sobotę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 18 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 8 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. po 9 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowanie bezp. odl. między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 42 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak