ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH PAŹDZIERNIK 2015
STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡C PAŹDZIERNIK 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 3 wypadki drogowe w tym 2 osoby ranne, 1 osoba zabita. Ponadto odnotowano 88 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
3 |
4 |
Liczba Ofiar |
3 |
5 |
Liczba Zabitych |
1 |
0 |
Liczba Rannych |
2 |
5 |
Liczba Kolizji |
88 |
79 |
Liczba Zdarzeń |
91 |
83 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
70 |
2 |
1 |
1 |
68 |
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
17 |
1 |
0 |
1 |
16 |
współwina ucz. ruchu |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 91 zdarzeń drogowych w 70 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
69 |
1 |
0 |
1 |
68 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
5 |
1 |
1 |
0 |
4 |
Skrzyżowanie |
17 |
1 |
0 |
1 |
16 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 69 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 17 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Nieustalony |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Motorowery |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody osobowe |
58 |
2 |
1 |
1 |
56 |
Autobusy |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Samochody ciężarowe |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inny |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 58 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 9 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Gwałtowne hamowanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
15 |
1 |
1 |
0 |
14 |
Nieprawidłowe cofanie |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Nieprawidłowe omijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
18 |
1 |
0 |
1 |
17 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Nieprawidłowe wymijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 18 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a w 12 przypadkach niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
25 - 39 lat |
23 |
1 |
0 |
1 |
22 |
40 - 59 lat |
19 |
1 |
1 |
0 |
18 |
60 plus |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
b/d |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 23 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
13 |
0 |
1 |
0 |
13 |
MÊŻCZYŹNI |
54 |
2 |
4 |
13 |
52 |
B/D |
3 |
0 |
0 |
3 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
Wtorek |
8 |
1 |
0 |
1 |
7 |
Środa |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Czwartek |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Piątek |
23 |
1 |
1 |
0 |
22 |
Sobota |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
Niedziela |
15 |
0 |
0 |
0 |
15 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych po 23 zaistniało w piątek. Następne po 15 zdarzeń miało miejsce w poniedziałek i niedzielę
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
45 |
1 |
0 |
1 |
44 |
14 - 22 |
36 |
0 |
0 |
0 |
36 |
22 - 6 |
10 |
2 |
1 |
1 |
8 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Pniewy i gmina |
15 |
1 |
1 |
0 |
14 |
Kaźmierz i gmina |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Duszniki i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Szamotuły i gmina |
39 |
1 |
0 |
1 |
38 |
Wronki i gmina |
9 |
1 |
0 |
1 |
8 |
Obrzycko i gmina |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Ostroróg i gmina |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Październik 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Znicz 2015 30.10-02.11.2015 |
Trzeźwy poranek 20.10.2015 |
Truck § Bus 07.10.2015 |
V Samsung Półmaraton 18.10.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 22.10.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu październik Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 5 akcji w tym 1 własną.
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu październik 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 39 takich zdarzeń z pośród 91 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w poniedziałek i piątek, następnie w niedzielę i poniedziałek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 39 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 15 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 18 spowodowanych jest nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 69 takich przypadków. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak