ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH GRUDZIEÑ 2015
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE GRUDZIEÑ 2015 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie nie zanotowano wypadków drogowych w tym 0 osób rannych, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 82 kolizje drogowe. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2015 |
2014 |
Liczba Wypadków |
0 |
4 |
Liczba Ofiar |
0 |
4 |
Liczba Zabitych |
0 |
1 |
Liczba Rannych |
0 |
3 |
Liczba Kolizji |
82 |
95 |
Liczba Zdarzeń |
82 |
99 |
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
2 |
2 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
z winny kierującego |
65 |
0 |
0 |
0 |
65 |
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
współwina ucz. ruchu |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 82 zdarzeń drogowych w 65 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Odcinek prosty |
67 |
0 |
0 |
0 |
67 |
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wierzchołek wzn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wzniesienie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zakręt, łuk |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Skrzyżowanie |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 67 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 8 zdarzeń wystąpiło na zakrętach i łukach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ciągniki rolnicze |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Inny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motorowery |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustalony |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Samochody osobowe |
55 |
0 |
0 |
0 |
55 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 55 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 7 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inne przyczyny |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Nieprawidłowe cofanie |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Nieprawidłowe omijanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 16 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami a w 13 przypadkach niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 - 17lat |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
18 - 24 lat |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
25 - 39 lat |
17 |
0 |
0 |
0 |
17 |
40 - 59 lat |
22 |
0 |
0 |
0 |
22 |
60 plus |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
b/d |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 22 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40 - 59 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
KOBIETY |
17 |
0 |
0 |
0 |
17 |
MÊŻCZYŹNI |
43 |
0 |
0 |
0 |
43 |
B/D |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Wtorek |
23 |
0 |
0 |
0 |
23 |
Środa |
20 |
0 |
0 |
0 |
20 |
Czwartek |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Piątek |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Sobota |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Niedziela |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 23 zaistniało w wtorek Następne 20 zdarzeń miało miejsce w środę
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
36 |
0 |
0 |
0 |
36 |
14 - 22 |
43 |
0 |
0 |
0 |
43 |
22 - 6 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Duszniki i gmina |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Kaźmierz i gmina |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Obrzycko i gmina |
6 |
0 |
0 |
0 |
6 |
Ostroróg i gmina |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Pniewy i gmina |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
Szamotuły i gmina |
29 |
0 |
0 |
0 |
29 |
Wronki i gmina |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Dusznik
-
Prowadzone działania WRD w miesiącach Grudzień 2015
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
Bezpieczny weekend Boże Narodzenie 24.12-27.12.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 15.12.2015 |
Niechronieni uczestnicy RD 18.12.2015 |
|
Alkohol i narkotyki 07.12.2015 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu grudzień Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.
-
Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 8
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%
- realizowany 42,6 % stan etatowy 18
Miernik nr 10
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 3,57 %
realizowany 10,0 %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni, realizowany 756 dni
-
Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu grudzień 2015 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 29 takich zdarzeń z pośród 82 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano we wtorek, następnie w środę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 29 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 14 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 16 spowodowanych jest przez niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 67 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Sporządził:
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak