RUCH DROGOWY

ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH GRUDZIEÑ 2015

thumb_skoda_kazmierzANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE GRUDZIEÑ 2015 R.

 

 

Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie nie zanotowano wypadków drogowych w tym 0 osób rannych, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 82 kolizje drogowe. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela


 

2015

2014

Liczba Wypadków

0

4

Liczba Ofiar

0

4

Liczba Zabitych

0

1

Liczba Rannych

0

3

Liczba Kolizji

82

95

Liczba Zdarzeń

82

99


Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach

2

2


I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

z winny kierującego

65

0

0

0

65

z winny pieszego

0

0

0

0

0

z innych przyczyn

13

0

0

0

13

współwina ucz. ruchu

4

0

0

0

4

Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 82 zdarzeń drogowych w 65 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego


II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Odcinek prosty

67

0

0

0

67

Spadek

0

0

0

0

0

Wierzchołek wzn.

0

0

0

0

0

Wzniesienie

0

0

0

0

0

Zakręt, łuk

8

0

0

0

8

Skrzyżowanie

6

0

0

0

6

Powyższa tabela wskazuje, iż 67 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 8 zdarzeń wystąpiło na zakrętach i łukach


III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych


Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Autobusy

0

0

0

0

0

Ciągniki rolnicze

1

0

0

0

1

Inny

0

0

0

0

0

Motocykl

0

0

0

0

0

Motorowery

1

0

0

0

1

Nieustalony

0

0

0

0

0

Pojazd wolnobieżny

0

0

0

0

0

Rower

1

0

0

0

1

Sam. cięż do 3,5 t.

2

0

0

0

2

Sam. cięż. pow. 3,5t.

5

0

0

0

5

Samochody osobowe

55

0

0

0

55

Powyższa tabela przedstawia, iż w 55 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 7 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi


IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego

 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Gwałtowne hamowanie

0

0

0

0

0

Inne przyczyny

2

0

0

0

2

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

0

0

0

0

0

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

13

0

0

0

13

Nieprawidłowe cofanie

10

0

0

0

10

Nieprawidłowe omijanie

1

0

0

0

1

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe skręcanie

3

0

0

0

3

Nieprawidłowe wymijanie

2

0

0

0

2

Nieprawidłowe wyprzedzanie

3

0

0

0

3

Nieprawidłowe zatrzymanie, postój

0

0

0

0

0

Nieprawidłowe zawracanie

0

0

0

0

0

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu

0

0

0

0

0

Nieprzestrzeganie innych sygnałów

0

0

0

0

0

Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu

1

0

0

0

1

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

12

0

0

0

12

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

1

0

0

0

1

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach

1

0

0

0

1

Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami

16

0

0

0

16

Zmęczenie, zaśnięcie

0

0

0

0

0

Powyższa tabela przedstawia, iż w 16 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami a w 13 przypadkach niedostosowanie prędkości do warunków ruchu


V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

0 - 6 lat

0

0

0

0

0

7- 14 lat

0

0

0

0

0

15 - 17lat

1

0

0

0

1

18 - 24 lat

13

0

0

0

13

25 - 39 lat

17

0

0

0

17

40 - 59 lat

22

0

0

0

22

60 plus

7

0

0

0

7

b/d

5

0

0

0

5


Powyższa tabela wskazuje, iż w 22 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40 - 59 lat.


VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

KOBIETY

17

0

0

0

17

MÊŻCZYŹNI

43

0

0

0

43

B/D

5

0

0

0

5


Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny


VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe



Liczba

zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba

zabitych

Liczba

rannych

Liczba kolizji

Poniedziałek

7

0

0

0

7

Wtorek

23

0

0

0

23

Środa

20

0

0

0

20

Czwartek

7

0

0

0

7

Piątek

10

0

0

0

10

Sobota

6

0

0

0

6

Niedziela

9

0

0

0

9


Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 23 zaistniało w wtorek Następne 20 zdarzeń miało miejsce w środę




VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

6 -14

36

0

0

0

36

14 - 22

43

0

0

0

43

22 - 6

3

0

0

0

3

Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22



IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów


 

Liczba zdarzeń

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Duszniki i gmina

13

0

0

0

13

Kaźmierz i gmina

10

0

0

0

10

Obrzycko i gmina

6

0

0

0

6

Ostroróg i gmina

2

0

0

0

2

Pniewy i gmina

14

0

0

0

14

Szamotuły i gmina

29

0

0

0

29

Wronki i gmina

8

0

0

0

8


Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Dusznik


 

  1. Prowadzone działania WRD w miesiącach Grudzień 2015

Działania Krajowe

Działania Własne WRD

Bezpieczny weekend Boże Narodzenie 24.12-27.12.2015

Niechronieni uczestnicy RD 15.12.2015

Niechronieni uczestnicy RD 18.12.2015


Alkohol i narkotyki 07.12.2015


Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu grudzień Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.


  1. Mierniki KGP i KWP

Miernik nr 8

Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00%

- realizowany 42,6 % stan etatowy 18

Miernik nr 10

Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego- założony 3,57 %

realizowany 10,0 %

Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni, realizowany 756 dni


  1. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./

Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu grudzień 2015 roku, wskazuje że:

  1. Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 29 takich zdarzeń z pośród 82 wszystkich zdarzeń drogowych

  2. Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano we wtorek, następnie w środę. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli

  3. Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 29 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniewy odnotowano 14 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli

  4. Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 16 spowodowanych jest przez niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami

  5. Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 67 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego


 

Sporządził:

   Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego

KPP w Szamotułach

asp. szt. Krzysztof Stanisławiak

Powrót na górę strony