ANALIZA ZDARZEÑ NA DROGACH STYCZEÑ 2016
ANALIZA STANU BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU
DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W
SZAMOTUŁACH ZA MIESI¡CE STYCZEÑ 2016 R.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 1 wypadek drogowy w tym 1 osoba ranna, 0 osób zabitych. Ponadto odnotowano 80 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
|
2016 |
2015 |
|
Liczba Wypadków |
1 |
0 |
|
Liczba Ofiar |
1 |
0 |
|
Liczba Zabitych |
0 |
0 |
|
Liczba Rannych |
1 |
0 |
|
Liczba Kolizji |
80 |
72 |
|
Liczba Zdarzeń |
81 |
72 |
|
Liczba nietrzeźwych kierujących w w/w zdarzeniach |
2 |
2 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
z winny kierującego |
61 |
1 |
0 |
1 |
60 |
|
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
z innych przyczyn |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
|
współwina ucz. ruchu |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 81 zdarzeń drogowych w 61 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Odcinki drogi na których zaistniały zdarzenia
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Odcinek prosty |
66 |
1 |
0 |
1 |
65 |
|
Spadek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wierzchołek wzn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Wzniesienie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Zakręt, łuk |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
|
Skrzyżowanie |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela wskazuje, iż 66 zdarzeń drogowych zaistniało na prostych odcinkach dróg.
Następnie najwięcej tj. 8 zdarzeń wystąpiło na skrzyżowaniach
III. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Autobusy |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Ciągniki rolnicze |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Inny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Motorowery |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieustalony |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Rower |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Sam. cięż do 3,5 t. |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
|
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
Samochody osobowe |
49 |
1 |
0 |
1 |
48 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 49 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 10 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi
IV. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Inne przyczyny |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
19 |
0 |
0 |
0 |
19 |
Nieprawidłowe cofanie |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
|
Nieprawidłowe omijanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe skręcanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe wymijanie |
4 |
0 |
0 |
0 |
4 |
|
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
|
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieprzestrzeganie innych sygnałów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
|
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
13 |
0 |
0 |
0 |
13 |
|
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 19 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
V. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
15 - 17lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
18 - 24 lat |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
|
25 - 39 lat |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
|
40 - 59 lat |
21 |
0 |
0 |
0 |
21 |
|
60 plus |
7 |
1 |
0 |
0 |
6 |
|
b/d |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 21 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 40 - 59 lat.
VI. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
|
KOBIETY |
16 |
0 |
0 |
0 |
16 |
|
MÊŻCZYŹNI |
40 |
1 |
0 |
0 |
39 |
|
B/D |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VII. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Poniedziałek |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
|
Wtorek |
12 |
0 |
0 |
0 |
12 |
|
Środa |
10 |
0 |
0 |
0 |
10 |
|
Czwartek |
18 |
0 |
0 |
0 |
18 |
|
Piątek |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
|
Sobota |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
|
Niedziela |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych 18 zaistniało w czwartek Następne 13 zdarzeń miało miejsce w piątek
VIII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
6 -14 |
34 |
1 |
0 |
1 |
33 |
|
14 - 22 |
40 |
0 |
0 |
0 |
40 |
|
22 - 6 |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
IX. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|
Duszniki i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
|
Kaźmierz i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
|
Obrzycko i gmina |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
|
Ostroróg i gmina |
5 |
0 |
0 |
0 |
5 |
|
Pniewy i gmina |
11 |
0 |
0 |
0 |
11 |
|
Szamotuły i gmina |
27 |
0 |
0 |
0 |
27 |
|
Wronki i gmina |
13 |
1 |
0 |
1 |
12 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Wronek
X. Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń 2016
|
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
|
Bezpieczne Ferie 2016 18-31.01.2016 |
Pasy 15.01.2016 |
|
Niechronieni uczestnicy RD 14.01.2016 |
|
|
Pasy 28.01.2016 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu styczeń 2016 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 4 akcje w tym 1 własną.
XI. Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 8
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 63,00% za 2015
- realizowany 51,7 % stan etatowy 18
Miernik nr 10
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego - założony 3,57 % za 2015
- realizowany 14,6 %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 702 dni za 2015,
- realizowany 28 dni
Korelacja kierujący – pieszy tj. naruszenie przep. o zach się wobec pieszych
- założony 5%
- zrealizowany 8,86%
XII. Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu styczeń 2016 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 27 takich zdarzeń z pośród 81 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano we czwartek, następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 27 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Wronki odnotowano 13 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł i Wronek należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 19 spowodowanych jest przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
-
Powyższe zgromadzone informacje, wskazują że najwięcej zdarzeń drogowych ma miejsce na prostych odcinkach dróg tj. 66 takie przypadki. Zasadnym jest wprowadzanie kontroli prędkości z uwzględnieniem taktyki pomiaru kaskadowego
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak