Analiza zdarzeń na drogach STYCZEŃ 2017
ANALIZA STANU BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESIĄCE STYCZEŃ 2017 R
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 6 wypadów drogowych w tym 3 osób rannych, 6 osób zabitych. Ponadto odnotowano 66 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2017 |
2016 |
Liczba Wypadków |
6 |
1 |
Liczba Ofiar |
9 |
1 |
Liczba Zabitych |
6 |
0 |
Liczba Rannych |
3 |
1 |
Liczba Kolizji |
66 |
80 |
Liczba Zdarzeń |
72 |
81 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
z winny kierującego |
63 |
6 |
6 |
3 |
57 |
z winny pieszego |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
z innych przyczyn |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
współwina ucz. ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród 72 zdarzeń drogowych w 63 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ciągniki rolnicze |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Inne / Nieustalone |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Motocykl |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motocykl do 125cm3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Motorowery |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pojazd wolnobieżny |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rower |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
5 |
2 |
1 |
1 |
3 |
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Samochody osobowe |
53 |
4 |
5 |
2 |
49 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 53 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 7 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi.
III. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Gwałtowne hamowanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Inne przyczyny |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jazda bez wymaganych świateł |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
13 |
3 |
3 |
2 |
13 |
Nieprawidłowe cofanie |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe omijanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe skręcanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowe wymijanie |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprawidłowe zawracanie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieprzestrzeganie innych znaków/sygnałów |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu |
22 |
2 |
2 |
1 |
20 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
2 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 22 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
IV. Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
0 - 6 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7- 14 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
15 – 17 lat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 - 24 lat |
15 |
2 |
2 |
2 |
13 |
25 - 39 lat |
19 |
1 |
0 |
0 |
18 |
40 - 59 lat |
18 |
2 |
1 |
1 |
16 |
60 plus |
8 |
1 |
2 |
0 |
7 |
b/d |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 19 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25 - 39 lat.
V. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
14 |
0 |
0 |
0 |
14 |
MĘŻCZYŹNI |
47 |
6 |
6 |
3 |
41 |
B/D |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VI. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Poniedziałek |
8 |
2 |
3 |
1 |
6 |
Wtorek |
14 |
2 |
1 |
1 |
12 |
Środa |
9 |
0 |
0 |
0 |
9 |
Czwartek |
12 |
1 |
0 |
1 |
11 |
Piątek |
13 |
1 |
2 |
0 |
12 |
Sobota |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Niedziela |
8 |
0 |
0 |
0 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych zaistniało we wtorek Następne 13 zdarzeń miało miejsce w piątek
VII. Czas zaistniałych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
6 -14 |
32 |
4 |
3 |
3 |
28 |
14 - 22 |
37 |
2 |
3 |
0 |
35 |
22 - 6 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Powyższa tabela wskazuje, że najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na II zmianie w godzinach 14/22
VIII. Zestawienie zaistniałych zdarzeń wg, Gmin i działań Komisariatów
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Duszniki i gmina |
7 |
3 |
0 |
3 |
4 |
Kaźmierz i gmina |
7 |
0 |
0 |
0 |
7 |
Obrzycko i gmina |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Ostroróg i gmina |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Pniewy i gmina |
17 |
1 |
2 |
0 |
16 |
Szamotuły i gmina |
25 |
1 |
3 |
0 |
24 |
Wronki i gmina |
12 |
1 |
1 |
0 |
11 |
Powyższa tabela przedstawia, iż największa ilość zdarzeń drogowych zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew.
IX. Prowadzone działania WRD w miesiącach Styczeń 2017
Działania Krajowe |
Działania Własne WRD |
NURD 16.01 |
NURD 10.01 |
Bezpieczne ferie 2017 16.01-26.02 |
Zero Tolerancji 24.01 |
Pasy 26.01 |
Trzeźwy poranek 30.01 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącu styczeń 2017 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 6 akcji w tym 3 własne.
-
Mierniki KGP i KWP
Miernik nr 13
Efektywność policjanta ruchu drogowego - założony 61,00%
-
realizowany 62,92 %
Miernik nr
Ilość wypadków drogowych zaistniałych z winy pieszego – %
Ilość skontrolowanych dni pracy kierowców - założony 647 dni
- realizowany 28 dni
Korelacja kierujący – pieszy tj. naruszenie przep. o zach się wobec pieszych
- założony 5%
- zrealizowany 7,71 %
XI Wnioski /przewidywane zagrożenia, wskazanie celów jakie należy osiągnąć podczas służby, określenie taktyki działania, itp./
Analiza materiałów dotyczących miejsca popełnienia zdarzeń drogowych na terenie podległym KPP miesiącu styczeń 2017 roku, wskazuje że:
-
Największą ilość zdarzeń drogowych odnotowano na terenie miasta i gminy Szamotuły tj. 25 takich zdarzeń z pośród 72 wszystkich zdarzeń drogowych
-
Najwięcej zdarzeń drogowych wg. bazy SEWIK odnotowano w wtorek następnie w piątek. Analiza wskazuję, aby w tych dniach wzmożyć intensywność patroli
-
Powyżej zgromadzone informacje wskazują, iż najbardziej zagrożonym rejonem spośród analizowanych jest miasto i gmina Szamotuły, gdzie odnotowano 25 zdarzeń drogowych. Na terenie miasta i gminy Pniew odnotowano 17 takich zdarzeń. W związku z powyższym w rejon Szamotuł, Pniew należy skierować największą ilości służb w celu ograniczenia dynamiki zaistniałych zdarzeń drogowych. Analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń zaistniało na drugiej zmianie w godzinach 14/22 a co za tym idzie należy wzmożyć w tych godzinach intensywność patroli
-
Przeprowadzona analiza wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych tj. 22 spowodowanych jest przez nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu następnie tj. po 13 zdarzeń przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe cofanie. Mając na uwadze przyczynę zaistniałych zdarzeń zasadnym jest kontynuowanie represji wobec kierujących pojazdami
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak