Analiza bezpieczeństwa na drogach powiatu szamotulskiego
W pierwszym półroczu na drogach naszego powiatu doszło do 20 wypadków drogowych. Policja apeluje o zachowanie ostrożności na drodze.
analiza STANU BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM NA TERENIE DZIAŁANIA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W SZAMOTUŁACH ZA MIESIĄE STYCZEŃ- CZERWIEC 2018 ROK
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 20 wypadków drogowych w których 8 osoby zginęły a 18 osob zostało rannych. Ponadto odnotowano 398 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2018 |
2017 |
2016 |
Liczba Wypadków |
25 |
23 |
13 |
Liczba Ofiar |
31 |
36 |
14 |
Liczba Zabitych |
8 |
10 |
2 |
Liczba Rannych |
23 |
26 |
12 |
Liczba Kolizji |
452 |
478 |
437 |
Liczba Zdarzeń |
477 |
501 |
450 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
z winny kierującego |
391 |
402 |
20 |
21 |
3 |
10 |
23 |
22 |
371 |
381 |
z winny pieszego |
6 |
6 |
4 |
1 |
4 |
|
0 |
1 |
2 |
5 |
z innych przyczyn |
70 |
75 |
1 |
1 |
1 |
|
|
3 |
69 |
74 |
współwina ucz. ruchu |
10 |
18 |
|
|
|
|
|
|
10 |
18 |
Powyższa tabela przedstawia, iż spośród 477 zdarzeń drogowych w 391 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
2 |
|
|
|
2 |
Ciągniki rolnicze |
2 |
|
|
|
2 |
Inne / Nieustalone |
19 |
|
|
|
19 |
Motocykl |
5 |
|
|
|
5 |
Czterokołowiec |
1 |
|
|
|
1 |
Motorowery |
11 |
3 |
|
3 |
8 |
Pojazd wolnobieżny |
|
|
|
|
|
Rower |
4 |
|
|
|
4 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
36 |
|
|
|
36 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
24 |
2 |
|
5 |
22 |
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
|
|
|
|
|
Samochody osobowe |
288 |
15 |
3 |
15 |
272 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 288 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 36 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi do 3,5 tony .
III. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
Gwałtowne hamowanie |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Inne przyczyny |
21 |
40 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
20 |
38 |
Jazda bez wymaganych świateł |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
61 |
63 |
3 |
8 |
|
3 |
5 |
8 |
58 |
55 |
Nieprawidłowe cofanie |
44 |
65 |
|
1 |
|
|
|
1 |
44 |
64 |
Nieprawidłowe omijanie |
7 |
13 |
|
|
|
|
|
|
7 |
13 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieprawidłowe skręcanie |
20 |
13 |
|
|
|
|
|
|
20 |
13 |
Nieprawidłowe wymijanie |
|
14 |
|
|
|
|
|
|
12 |
14 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
30 |
15 |
3 |
|
1 |
|
2 |
|
27 |
15 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Nieprawidłowe zawracanie |
3 |
4 |
1 |
|
|
|
1 |
|
2 |
4 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
3 |
3 |
1 |
|
|
|
1 |
|
2 |
3 |
Nieprzestrzeganie innych znaków/sygnałów |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
100 |
95 |
10 |
6 |
|
2 |
11 |
9 |
90 |
89 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
5 |
4 |
|
2 |
|
1 |
|
1 |
5 |
2 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
1 |
3 |
|
1 |
|
1 |
|
|
1 |
2 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
73 |
56 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
3 |
72 |
55 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
3 |
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
8 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 100 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
- Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
0 - 6 lat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7- 14 lat |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
15 – 17 lat |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
18 - 24 lat |
79 |
84 |
5 |
3 |
|
1 |
5 |
2 |
74 |
81 |
25 - 39 lat |
138 |
127 |
11 |
8 |
4 |
4 |
10 |
9 |
127 |
119 |
40 - 59 lat |
95 |
105 |
4 |
6 |
2 |
3 |
4 |
8 |
91 |
100 |
60 plus |
69 |
55 |
4 |
4 |
1 |
2 |
4 |
3 |
65 |
51 |
b/d |
31 |
27 |
|
|
|
|
|
|
31 |
27 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 138 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25-39 lat.
V. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców/kierujących
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
99 |
6 |
3 |
6 |
93 |
MĘŻCZYŹNI |
274 |
18 |
4 |
17 |
265 |
B/D |
29 |
|
|
|
29 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VI. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
Poniedziałek |
71 |
68 |
5 |
6 |
|
4 |
5 |
10 |
66 |
62 |
Wtorek |
78 |
74 |
1 |
3 |
1 |
2 |
|
1 |
77 |
71 |
Środa |
67 |
83 |
2 |
1 |
|
0 |
2 |
3 |
65 |
82 |
Czwartek |
68 |
79 |
5 |
2 |
1 |
0 |
6 |
2 |
63 |
77 |
Piątek |
95 |
84 |
8 |
6 |
5 |
3 |
6 |
6 |
87 |
78 |
Sobota |
52 |
70 |
1 |
4 |
|
0 |
1 |
4 |
51 |
66 |
Niedziela |
46 |
43 |
3 |
1 |
1 |
1 |
3 |
0 |
43 |
42 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. zaistniało w Piatek .
VII. Prowadzone działania WRD w pierwszym półroczu 2018 roku.
Działania Krajowe/Wojewódzkie |
Smog Krajowe – 6 w dniach 25.01, 1.02 , 6.03, 18.04, 10.05,27.06 |
Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego- 7 -krajowe w dniach .15.01, 7.02, 27.03, 06.04 ,9.04,24.05, 19.06 |
Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego – własne 7 w dniach: 21.01,21.02 , 02.03 , 16.03,20.04, 22.05, 6.06 |
Alkohol Narkotyki – Trzeźwy poranek 4- własne 08.01, 12.02 ,9.03,12.04 |
Kaskadowy pomiar prędkości – 3 -krajowe 25.02, 16.04, 22.06 |
Bezpieczne Ferie – styczeń -luty |
Prędkość –4 - krajowe 30.03, 22-23.03 ,7.05, 3.06 |
Alkohol Narkotyki - krajowe 8.3 |
Truck Bus – krajowe 27.02 ,16.05 |
Trzeźwy autobus -23.04 |
E30- 26.04 |
MAJOWY WEEKEND -27.04-06.05 |
TELEFONY – 24.04, 29.06 |
Pasy- krajowe 15.03, 04.05 |
Boże Ciało 30.05 do 3.06 |
Zero Tolerancji - 3 własne 17.01 , 21.03, 23.15 |
I Weekend wakacji 22-24.06 |
|
Powyższa tabela wskazuje, iż w pierwszym półroczu 2018 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 47 akcji
Sporządził:
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego
KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak