Analiza bezpieczeństwa na drogach powiatu szamotulskiego
Od stycznia do końca sierpnia br., na drogach naszego powiatu doszło do 30 wypadków drogowych. Policja apeluje o zachowanie ostrożności na drodze.
Na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach w analizowanym okresie zanotowano 28 wypadków drogowych w których 8 osób zginęło a 26 osob zostało rannych. Ponadto odnotowano 519 kolizji drogowych. Liczbę zdarzeń, zabitych, rannych przedstawia poniższa tabela
|
2018 |
2017 |
2016 |
Liczba Wypadków |
30 |
30 |
19 |
Liczba Ofiar |
36 |
46 |
21 |
Liczba Zabitych |
9 |
11 |
5 |
Liczba Rannych |
27 |
35 |
16 |
Liczba Kolizji |
579 |
650 |
581 |
Liczba Zdarzeń |
609 |
680 |
600 |
I. Przyczyny zaistniałych zdarzeń drogowych wg rodzaju winy:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
z winny kierującego |
501 |
558 |
24 |
27 |
4 |
11 |
26 |
28 |
477 |
531 |
z winny pieszego |
6 |
6 |
4 |
1 |
4 |
|
|
1 |
2 |
5 |
z innych przyczyn |
88 |
97 |
2 |
2 |
1 |
|
1 |
6 |
86 |
95 |
współwina ucz. ruchu |
14 |
19 |
|
|
|
|
|
|
14 |
19 |
Powyższa tabela przedstawia, iż spośród 609 zdarzeń drogowych w 501 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego
II. Pojazdy sprawców zanotowanych wypadków i kolizji drogowych
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
Autobusy |
2 |
|
|
|
2 |
Ciągniki rolnicze |
5 |
|
|
|
5 |
Inne / Nieustalone |
22 |
|
|
|
22 |
Motocykl |
6 |
|
|
|
6 |
Czterokołowiec |
1 |
|
|
|
1 |
Motorowery |
13 |
3 |
|
3 |
10 |
Pojazd wolnobieżny |
|
|
|
|
|
Rower |
10 |
1 |
|
1 |
9 |
Sam. cięż do 3,5 t. |
41 |
1 |
1 |
|
41 |
Sam. cięż. pow. 3,5t. |
34 |
2 |
|
5 |
32 |
Sam. cięż do przew. ład. z przyczepą |
|
|
|
|
|
Samochody osobowe |
366 |
17 |
3 |
17 |
349 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 366 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 41 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi do 3,5 tony .
III. Przyczyny wypadków i kolizji drogowych z winy kierującego:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
Gwałtowne hamowanie |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Inne przyczyny |
33 |
59 |
1 |
3 |
2 |
2 |
2 |
1 |
32 |
56 |
Jazda bez wymaganych świateł |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
72 |
92 |
3 |
9 |
|
4 |
5 |
8 |
69 |
83 |
Nieprawidłowe cofanie |
56 |
81 |
|
1 |
|
|
|
1 |
56 |
80 |
Nieprawidłowe omijanie |
13 |
16 |
|
|
|
|
|
|
13 |
16 |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieprawidłowe skręcanie |
25 |
20 |
1 |
|
|
|
1 |
|
24 |
20 |
Nieprawidłowe wymijanie |
16 |
17 |
|
|
|
|
|
|
16 |
17 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
39 |
27 |
5 |
|
2 |
|
3 |
|
34 |
27 |
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
Nieprawidłowe zawracanie |
4 |
4 |
1 |
|
|
|
1 |
|
3 |
4 |
Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu |
4 |
6 |
1 |
|
|
|
1 |
|
3 |
6 |
Nieprzestrzeganie innych znaków/sygnałów |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
130 |
123 |
11 |
8 |
|
2 |
12 |
12 |
119 |
115 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych |
6 |
6 |
|
3 |
|
1 |
|
2 |
6 |
3 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach |
1 |
2 |
|
1 |
|
1 |
|
|
1 |
1 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
86 |
87 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
3 |
85 |
86 |
Zmęczenie, zaśnięcie |
12 |
11 |
|
1 |
|
|
|
1 |
12 |
10 |
Powyższa tabela przedstawia, iż w 130 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Grupa wiekowa –sprawców /kierujących/ wypadków i kolizji drogowych:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
0 - 6 lat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7- 14 lat |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
3 |
1 |
15 – 17 lat |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
18 - 24 lat |
101 |
118 |
5 |
5 |
|
1 |
5 |
5 |
96 |
113 |
25 - 39 lat |
174 |
178 |
13 |
11 |
5 |
5 |
11 |
11 |
161 |
167 |
40 - 59 lat |
132 |
146 |
5 |
6 |
2 |
3 |
5 |
8 |
127 |
135 |
60 plus |
86 |
77 |
5 |
5 |
1 |
2 |
5 |
4 |
81 |
72 |
b/d |
35 |
41 |
|
|
|
|
|
|
35 |
41 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w 174 przypadkach sprawcami zdarzeń drogowych byli kierujący w wieku od 25-39 lat.
V. Płeć uczestników zdarzeń drogowych - sprawców/kierujących
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
KOBIETY |
125 |
7 |
3 |
7 |
118 |
MĘŻCZYŹNI |
369 |
21 |
5 |
19 |
348 |
B/D |
33 |
|
|
|
33 |
Powyższa tabela wskazuje, iż najwięcej zdarzeń drogowych, było spowodowane z winy mężczyzny
VI. Dni tygodnia w których zaistniały zdarzenia drogowe:
|
Liczba zdarzeń |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
|||||
lata |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
Poniedziałek |
89 |
101 |
5 |
8 |
|
4 |
5 |
14 |
84 |
93 |
Wtorek |
94 |
109 |
1 |
4 |
1 |
2 |
|
2 |
93 |
105 |
Środa |
91 |
106 |
4 |
2 |
1 |
|
3 |
4 |
87 |
104 |
Czwartek |
87 |
103 |
5 |
2 |
1 |
|
6 |
2 |
82 |
101 |
Piątek |
117 |
97 |
9 |
6 |
5 |
3 |
7 |
6 |
108 |
91 |
Sobota |
72 |
98 |
3 |
5 |
|
1 |
3 |
4 |
69 |
93 |
Niedziela |
59 |
66 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
3 |
56 |
63 |
Powyższa tabela przedstawia, iż z pośród wszystkich zdarzeń drogowych tj. zaistniało w piątek .
VII. Prowadzone działania WRD w miesiącach I-VIII 2018 roku.
Działania Krajowe/Wojewódzkie |
Smog Krajowe – 8 w dniach 25.01, 1.02 , 6.03, 18.04, 10.05,27.06, 30.07, 29.08 |
Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego- 9 -krajowe w dniach .15.01, 7.02, 27.03, 06.04 ,9.04,24.05, 19.06, 12.07,09.08 |
Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego – własne 10 w dniach: 21.01,21.02 , 02.03 , 16.03,20.04, 22.05, 6.06. 12.07, 3.08, 30.08 |
Alkohol Narkotyki – Trzeźwy poranek 5- własne 08.01, 12.02 ,9.03,12.04,9.07 |
Kaskadowy pomiar prędkości – 3 -krajowe 25.02, 16.04, 22.06 |
Bezpieczne Ferie – styczeń -luty |
Prędkość –6 - krajowe 30.03, 22-23.03 ,7.05, 3.06 , 8.07 , 20.07 |
Alkohol Narkotyki -2- krajowe 8.3 ,16.08 |
Truck Bus – krajowe 27.02 ,16.05 |
Trzeźwy autobus -23.04 |
E30- 26.04 |
MAJOWY WEEKEND -27.04-06.05 |
TELEFONY – 24.04, 29.06 |
Pasy- krajowe 3- 15.03, 04.05, 27.07 |
Boże Ciało 30.05 do 3.06 |
Zero Tolerancji - 4 własne 17.01 , 21.03, 23.05 , 18.07 |
I Weekend wakacji 22-24.06 |
Szlaban na ryzyko – krajowe 27.07 |
Ostatni Weekend Wakacji 2018 krajowe 31.08-2.09 |
Powyższa tabela wskazuje, iż w miesiącach Styczeń -Lipiec 2018 Wydział Ruchu Drogowego w ramach wzmożonych działań na terenie KPP Szamotuły przeprowadził 62 akcje.
Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Szamotułach
asp. szt. Krzysztof Stanisławiak