Rusza ogólnopolska inicjatywa przeciwko pijanym kierowcom
Badania Instytutu Transportu Drogowego ITS oraz dane statystyczne Policji wskazują, że w latach 2000-2012 liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców spadła o ponad połowę (55,4%). Szeroka koalicja firm i instytucji, działających na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, zamierza wykorzystać wzrost świadomości społeczeństwa, aktywizując Polaków do poparcia hasła „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” i umieszczenia nalepki z takim napisem na tylnej szybie samochodu.
Brak reakcji = przyzwolenie
Pomimo malejącej liczby wypadków drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, problem wciąż istnieje. Nasilenie zdarzeń ma rokrocznie miejsce w okresach świątecznych oraz wakacyjnych, co potwierdzają policyjne statystyki. Eksperci do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazują, iż jednym z głównych czynników wpływających na to, że wciąż wiele osób decyduje się na prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, jest społeczne przyzwolenie na „jazdę na podwójnym gazie”.
Brak reakcji na nieodpowiedzialne zachowanie, jakim jest prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, jest równoznaczne z przyzwoleniem na takie postępowanie. Wspólnie z koalicjantami zamierzamy walczyć z biernością i zachęcać ludzi do otwartego wyrażania swojego poparcia dla odpowiedzialnej postawy, którą oddaje hasło „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” i która respektuje bezpieczeństwo zarówno własne, jak i innych użytkowników dróg – dodaje Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Browary Polskie.
W prostocie siła
Szeroka
koalicja instytucji, organizacji branżowych i organizacji
pozarządowych (Komenda Główna Policji, Parlamentarny Zespół
ds. Bezpieczeństwa Drogowego, Związek Pracodawców Przemysłu
Piwowarskiego – Browary Polskie, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa
Drogowego, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska
Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego) rozpoczyna działania
mające zintegrować i zaktywizować społeczeństwo wokół
ważnego społecznie problemu. Zrzeszonym
podmiotom zależy na wykorzystaniu prostego mechanizmu, który
upowszechni znak, dotychczas
zarezerwowany dla opakowań i reklam piwa i uczyni z niego symbol
społecznego manifestu odpowiedzialnych - trzeźwych kierowców.
Koalicjanci kierują swój przekaz do kierowców w całej
Polsce poprzez zachęcanie ich do naklejenia znaku „Nigdy nie
jeżdżę po alkoholu” na tylnej szybie swojego samochodu. Ten gest
nic nie kosztuje,
a daje wyraz społecznego sprzeciwu wobec
pijanych kierowców.
Seria dramatycznych wypadków samochodowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, jaką rozpoczął się rok 2014, dowodzi, że wciąż jest wiele do zrobienia w obszarze minimalizowania zagrożeń związanych z jazdą pod wpływem alkoholu. Wśród tego typu działań nie może zabraknąć akcji edukacyjnej skierowanej do ogółu społeczeństwa, której celem jest skłonienie ludzi do wyrażenia swojego sprzeciwu wobec nietrzeźwych kierowców – mówi Bartłomiej Morzycki, prezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Policjanci w całym kraju, szczególnie ci nadzorujący bezpieczeństwo w ruchu drogowym, uczą zasady „Reaguj - nie toleruj”, odwołującej się do zdrowego rozsądku oraz poczucia odpowiedzialności świadków zachowań stwarzających niebezpieczeństwo, takich jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu. Niezależnie od tego, Policja wspiera, a w wielu przypadkach również włącza się w realizację projektów edukacyjnych przygotowywanych przez partnerów pozapolicyjnych, czego przykładem jest inicjatywa „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” – mówi mł. insp. Anna Kuźnia z Wydziału Profilaktyki Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP.
Start działań w ramach inicjatywy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” planowany jest na początek czerwca – okres poprzedzający sezon wakacyjny i charakterystyczny dla niego wzmożony ruch na drogach. Dystrybucja naklejek odbywać się będzie dwoma kanałami – zewnętrznym, poprzez funkcjonariuszy Policji oraz wewnętrznym - w ramach struktur organizacji należących do koalicji. Inicjatywa ma charakter otwarty – koalicjanci zachęcają zainteresowane podmioty do przyłączania się i dalszego upowszechniania znaku „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Więcej informacji na stronie www.nigdyniejezdzepoalkoholu.pl
Dodatkowe informacje:
Danuta Gut
ZPPP – Browary Polskie
Tel. 22 850 9114
biuro@browary-polskie.pl
Anna Polak
Marketing & Communication Consultants
Tel. 728 397 226
polak@mcconsultats.pl
źródło: http://nigdyniejezdzepoalkoholu.pl/dla-mediow/