Uwaga na oszustów!
Policjanci przestrzegają przed oszustami. W ostatnim czasie otrzymaliśmy zgłoszenia, dotyczące oszustw poprzez podawanie się za pracowników banków. Zachowajcie czujność!
W miniony piątek 1 października policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach otrzymali zgłoszenie o próbie oszustwa. Z ustaleń wynika, iż nieznany mężczyzna zadzwonił do mieszkanki gminy Szamotuły informując ją, iż jest pracownikiem banku, w którym kobieta posiadała konto.
Mężczyzna powiedział kobiecie, iż najprawdopodobniej ktoś włamał się na jej konto i chciał dokonać nieautoryzowanej płatności. Rozmówca zaoferował swoją pomoc. W tym celu kobieta miała zainstalować aplikację, dzięki której oszust mógł uzyskać dostęp do jej aparatu. Wszystko tłumaczył tym, iż dzięki tej instalacji możliwy będzie kontakt z obsługą techniczną banku.
Nieświadoma wówczas zagrożenia zgłaszająca zainstalowała aplikację. Na szczęście nie pamiętała loginu i hasła do swojego konta, dzięki czemu potencjalny oszust nie mógł przejąć pieniędzy. Kobieta w porę zorientowała się, iż cała sytuacja może być niebezpieczna i poinformowała o sprawie prawdziwych pracowników banku.
Podobnie działali oszuści, którzy okradli mieszkankę Pniew. Do zgłaszającej zadzwonił telefon, a na wyświetlaczu pojawiła się informacja, iż jest to numer banku. W tym przypadku kobieta poinformowała pokrzywdzoną o próbie logowania się na jej konto z zagranicy. Pokrzywdzona zweryfikowała numer kobiety, która do niej dzwoniła w wyszukiwarce google i faktycznie wyświetliła się informacja, iż jest to numer należący do banku, co „uśpiło” czujność zgłaszającej.
Oszustka poprosiła mieszkankę Pniew o zainstalowanie oprogramowania i podanie numeru, który wyświetla się w aplikacji. W dalszej kolejności pokrzywdzona została poproszona o zmianę hasła do konta w banku i przesłanie go na numer infolinii. Kobieta otrzymała również sms-y z kodami autoryzacyjnymi do przelewów, które rzekomo miały służyć zablokowaniu środków. Niestety, gdy kobieta udała się do banku, aby sprawdzić, czy pieniądze faktycznie zostały zablokowane, okazało się, iż z jej konta wypłaconych zostało ponad 10 tysięcy złotych.
Apelujemy do mieszkańców o zachowanie ostrożności!
W tych przypadkach zgłaszające, to kobiety w wieku 28 oraz 39 lat. Często pojawia się przeświadczenie, iż oszuści wykorzystują jedynie nieświadomość seniorów... W tych przypadkach wyraźnie widać, że wiek pokrzywdzonych nie ma znaczenia.
Naszą czujność powinna wzbudzić sytuacja, w której nieznana nam osoba chce, abyśmy instalowali jakieś aplikacje czy oprogramowania. Poprzez taką sytuację często dajemy możliwość sterowania swoim komputerem czy telefonem.
Nigdy nie powinniśmy podawać nikomu hasła do swojego konta bankowego ani kodów służących do autoryzacji przelewów!
Jeśli pomimo zachowania zasad ostrożności, ktoś padnie ofiarą oszustwa, koniecznie powinien niezwłocznie skontaktować się ze swoim bankiem.
asp. S. Chuda