Prędkość zabija na drogach...
Często do negatywnych zdarzeń na drogach dochodzi w przypadku stosowania nadmiernej prędkości... Poniżej prezentujemy stan bezpieczeństwa na drogach Wielkopolski.
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
wypadków drogowych          o       110 tj.   5,0 %,
osób zabitych                     o           4 tj.   1,6 %,
osób rannych                o       149 tj.   5,9 %,  
kolizji drogowych            o    4.896 tj.   16,5%.
Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %.
W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
 

Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
- gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
| PRZYCZYNY | Wypadki | Zabici | Ranni | Kolizje | ||||
| 
 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 
| Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 421 | 439 | 59 | 65 | 567 | 554 | 4133 | 5244 | 
| Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami | 115 | 132 | 5 | 4 | 148 | 173 | 4432 | 5243 | 
| Gwałtowne hamowanie | 8 | 8 | 0 | 0 | 10 | 9 | 69 | 57 | 
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
     Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny postawania wypadków,
w porównaniu do roku 2015.
RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
     Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
| 
 | Wypadki | Zabici | Ranni | ||||
| PRĘDKOŚĆ | wywrócenie się pojazdu | 73 | 7 | 129 | |||
| 
 | najechanie na drzewo | 58 | 26 | 109 | |||
| 
 | zderzenie pojazdów tylne | 45 | 2 | 109 | |||
| 
 | zderzenie pojazdów czołowe | 29 | 14 | 97 | |||
| 
 | zderzenie pojazdów boczne | 22 | 6 | 51 | |||
| 
 | najechanie na słup, znak | 13 | 2 | 28 | |||
| 
 | najechanie na barierę ochronną | 8 | 2 | 8 | |||
| 
 | najechanie na pieszego | 7 | 3 | 14 | |||
| 
 | najechanie na unieruchomiony pojazd | 5 | 2 | 6 | |||
RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”
     Niektóre rodzaje pojazdów, których kierujący spowodowali zdarzenia drogowe, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
| 
 | Wypadki | Zabici | Ranni | Kolizje | |
| RODZAJ POJAZDU SPRAWCY | samochód osobowy | 351 | 55 | 470 | 4375 | 
| 
 | motocykl | 33 | 7 | 31 | 102 | 
| 
 | motorower | 19 | 1 | 21 | 58 | 
| 
 | samochód ciężarowy | 34 | 2 | 46 | 547 | 
- 
	WIEK SPRAWCÓW ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ” 
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, 
w wieku 18-35 lat:
| 
 | Wypadki | Zabici | Ranni | Kolizje | |
| WIEK SPRAWCY | 18 lat | 35 | 3 | 54 | 202 | 
| 
 | 19 lat | 18 | 2 | 22 | 219 | 
| 
 | 20 lat | 26 | 1 | 37 | 248 | 
| 
 | 21 lat | 21 | 3 | 24 | 201 | 
| 
 | 22 lat | 14 | 7 | 24 | 229 | 
| 
 | 23 lat | 20 | 2 | 26 | 190 | 
| 
 | 24 lat | 19 | 4 | 21 | 187 | 
| 
 | 25 lat | 16 | 1 | 27 | 199 | 
| 
 | 26 lat | 13 | 3 | 13 | 139 | 
| 
 | 27 lat | 20 | 5 | 42 | 149 | 
| 
 | 28 lat | 18 | 1 | 25 | 165 | 
| 
 | 29 lat | 11 | 2 | 9 | 156 | 
| 
 | 30 lat | 12 | 2 | 14 | 157 | 
| 
 | 31 lat | 11 | 2 | 12 | 141 | 
| 
 | 32 lat | 14 | 1 | 17 | 150 | 
| 
 | 33 lat | 7 | 2 | 5 | 139 | 
| 
 | 34 lat | 10 | 1 | 11 | 133 | 
| 
 | 35 lat | 10 | 2 | 14 | 97 | 
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Większa prędkość jazdy to:
1. gorsza obserwacja drogi,
2. zawężenie pola widzenia,
3. zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, wyrwy w nawierzchni drogi, itp.),
4. mniej czasu na reakcję,
5. podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
6. wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania
W odniesieniu dotyczących calego województwa, warto również dodać jak w ubiegłym roku wyglądała sytuacja na drogach powiatu szamotulskiego:
W 2016 roku na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach zanotowano 30 wypadów drogowych w tym 30 osób rannych, 7 osób zabitych. Ponadto odnotowano 907 kolizji drogowych. Z pośród 937 zdarzeń drogowych w 772 przypadkach przyczyna zdarzenia drogowego była z winy kierującego. W 582 przypadkach sprawcy zdarzeń drogowych poruszali się samochodami osobowymi. W 132 przypadkach sprawcy poruszali się samochodami ciężarowymi. W 166 przypadkach przyczyną zdarzenia drogowego było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Największa ilość zdarzeń drogowych na terenie naszego powiatu zaistniała na terenie miasta i gminy Szamotuły, następnie na terenie Pniew i Wronek
(kwp Poznań, S. Chuda)



