Aktualności

Uwaga na oszustów!

Data publikacji 10.04.2024

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach pracują nad ustaleniem sprawców oszustwa, do którego doszło w ostatnim czasie. Mieszkanka powiatu straciła ponad 135 tysięcy złotych. Dała się nabrać oszustom, którzy podawali się za konsultantów, którzy rzekomo chcieli ją ustrzec przed nieuczciwymi pracownikami banku.

W ostatnim czasie policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Szamotułach otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa. Z ustaleń wynikało, iż do 44-letniej mieszkanki naszego powiatu zadzwonił nieznany mężczyzna, który powiedział jej, że nieuczciwy pracownik banku próbował ją oszukać i chciał wziąć kredyt na jej dane. W trakcie rozmowy mężczyzna przełączył ją do innego „konsultanta”.

Aby zabezpieczyć oszczędności, które kobieta posiadała na swoim koncie, 44-latka miała pobrać aplikację w sklepie internetowym, a następnie przekazać im kody blik. Nie był to jednak koniec działania sprawców… Oszuści namówili kobietę, aby zweryfikowała nieuczciwych pracowników banku. W tym celu kobieta będąc cały czas na linii z rozmówcami pojechała do banku i zgodnie z ich instrukcją wykonała dwa przelewy na „bezpieczne” konta.

Ale i na tym oszuści nie zakończyli swojej intrygi. Powiedzieli 44-latce, że jakiś pracownik banku chciał wziąć na nią kredyt, dlatego aby zweryfikować czy pracownicy banku nie są podejrzani, kobieta miała zaciągnąć kredyt w banku i oczywiście cały czas pozostawała na linii z oszustami, aby mogli sprawdzić czy nie padnie ofiarą oszustwa. Kobieta wzięła kredyt i pojechała do innego banku, aby przelać pieniądze na konto oszustów.

W drodze powrotnej była cały czas na linii z fałszywymi konsultantami. Zorientowała się, że padła ofiarą oszustów dopiero, kiedy kazali jej zaciągnąć kolejną pożyczkę. Jednego dnia pokrzywdzona przekazała nieznajomym w sumie ponad 135  tysięcy złotych.

Nad ustaleniem sprawców pracują szamotulscy kryminalni.

Mając na uwadze ten przypadek przestrzegamy… Co robić, by nie paść ofiarą oszustów?

  • Uważaj! Obecna technologia pozwala czasem oszustom podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku.

  • Zawsze kieruj się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych;

  • Nigdy nie działaj pod wpływem emocji. Jeżeli twój rozmówca wywołuje presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię banku. W pośpiechu znacznie łatwiej o podjęcie nieprzemyślanej i błędnej decyzji

  • Jeśli „konsultant” czy „pracownik banku” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia, bądź pewien, że to oszust. Dzięki niektórym aplikacjom oszuści widzą twój pulpit i mogą poznać Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej.

  • Nigdy nie udostępniaj osobom postronnym kodów autoryzacyjnych czy danych do swojego konta bankowego;

  • Nigdy nie przelewaj swoich pieniędzy na tzw. „bezpieczne konta” podane przez konsultanta czy pracownika banku; Pracownik banku nie prosi o takie przelewy, a także nie prosi o wypłatę w gotówce, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach.

  • Jeśli prowadzona rozmowa wzbudza wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Pamiętaj jednak, aby wybrać oficjalny numer na klawiaturze numerycznej. Nie korzystaj z numeru z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.

Powrót na górę strony